De reden daarvoor is duidelijk; het is een vak. Je bent geen weerman of weervrouw om in het wilde weg verwachtingen af te geven die de klanten goeddunken. Wij zijn als weermensen op aarde om gedegen en goede verwachtingen te brengen. En al zou je het wél doen, een te rooskleurige verwachting opstellen voor een klant, dan wordt dan een hachelijke onderneming. Immers, je zult dan ál je verwachtingen voor die dag moeten aanpassen.
Veel weerbedrijven werken met een database en hebben meerdere klanten. Dus om nog maar even bij die strandtenthouder te blijven, als we zeggen dat het zonnig zal zijn, zullen we ook aan alle andere klanten die verwachting moeten uitgeven. We kunnen moeilijk voor Rtv Oost melden dat het komend weekend nogal buiig is, terwijl we een pretpark in die regio van een tweetal zonnige en droge dagen voorzien.
Het voorjaar moest toen echter nog beginnen en verliep koud en nat. Het was alweer een paar jaar geleden dat de bladeren zo langzaam aan de bomen kwamen. Het voltrok zich bijkans in een slakkengang. Heel wat mensen werden ondertussen gek van de kilte en van de regen- en onweersbuien die overtrokken. Campinggasten moesten geultjes om hun tenten graven. Een gelukkige bijkomstigheid was dat de grondwaterstanden nagenoeg overal weer op niveau zaten, na een drietal droge jaren.
Maar de hoofdmoot is natuurlijk dat er een meteorologische moraal is. Uiteraard willen we onze klanten een volledige en op maat gesneden weersverwachting aanbieden. Geen broddelwerk. En hoe het dan kan dat het net het weekend dat jij op pad gaat, wel mooi weer zou zijn, maar het niet is? Dat heeft te maken met de grilligheid van het weer. Er zijn gewoonweg situaties denkbaar waarin het ‘erom hangt’ of het zonnig is of grijs. Zeker in het vroege voorjaar kan aan de kust zeemist nog weleens roet in het eten gooien. Zo hadden we bijvoorbeeld tweede Pinksterdag 2012, toen mensen massaal naar het strand trokken. Er was een prachtige dag voorzien en landinwaarts was het inderdaad prima weer met zon en hoge temperaturen. Echter, aan zee schoof -onverwacht- mist vanaf het water binnen. En dat leidde op de stranden en in de duinen tot een grijs en kil weerbeeld met 12 of 13 graden. Oei, tegenvaller.
Dit geldt ook voor situaties met buien. Uiteraard probeer je als weerpersoon in te schatten en mee te delen waar en hoeveel buien er gaan vallen. Maar er blijven onzekerheden. Soms leg je teveel de nadruk op de buien en vallen er juist op jouw plek geen. Of die enkele bui die je correct in de verwachting uitgaf, blijkt uit te pakken als een langdurige buienlijn. Je weet van tevoren niet wie er op zo’n dag gelukkig is en geen bui krijgt, of pech heeft en een hele buienlijn ziet passeren.
De andere kant van het verhaal, is dat klanten het soms wel graag zouden willen. Dat we op maandag vertellen dat het pinksterweekend er fantastisch uitziet, ook al zijn de kaarten nog dubieus. Maar geen enkele meteoroloog laat zich daarmee in. Je geloofwaardigheid is je grootste goed. En dus ook ons grootste goed, bij Weerexperts.